Facebook berättar

Moringa, även känd som pepparrotsträdet, är så nära ett magiskt träd man kan komma. Trädet har vuxit vilt och odlats sedan forntida Egypten. Praktiskt taget alla delar av trädet kan användas, men häftigast av allt är ändå att man kan rengöra vatten med det.



Trädet växer 3-4 meter det första året och bär frukt redan 6-8 månader efter plantering. Det finns idag i stora delar av Afrika, Asien och Amerika, då det växer bra i både torra och tropiska områden.

Moringaträdet är en livräddare på många olika sätt. Alla delar av trädet, från rot och bark till löv och frukter, kan användas för medicinskt bruk. Medicinen är bl a antiseptisk och kan hjälpa mot reumatism, giftiga bett och mycket annat.

Trädets blad är ätbara och innehåller bl a 3 gånger så mycket järn som spenat, 4 gånger så mycket A-vitamin som morötter och 4 gånger så mycket kalsium som mjölk. Dess frön kan rostas och ätas (smakar som jordnötter) eller malas ner till matolja. Även rötterna är ätbara (och väldigt nyttiga) efter tillredning.

Det mest uppseendeväckande med Moringaträdet är ändå att man kan rengöra vatten med dess frön. När man rengör vatten brukar man använda aluminium eller järnsalter. Men i synnerhet aluminium har allvarliga bieffekter för människor. Genom att blanda förorenat vatten med extrakt från Moringaträdets frön, som klumpar ihop gifterna, kan man reducera mängden bakterier med 90-99 %.

Även om Moringaträdet har odlats länge i vissa områden så är det först de senaste åren som trädet har uppmärksammats ordentligt. Trädplanteringen ökar starkt i utvecklingsländerna och även i Sverige har företag börjat få upp ögonen för detta magiska träd, bl a som komplement till produktion av tallolja.

Jjjjjaaa, tack och lov för att vi måsta lär oss skriv html koder å sånt på eitton. Efter en hård kamp delade sig denna text i nätta små stycken. Ha nån annan märkt att blogg.se sko ha ändra koder??



Kommentarer
Postat av: lotta

woho, vilken intressant läsning! och vad beträffar html-koder - jag minns inte ett skvatt från fkfs datalektioner, hehe. jag har även för mig att jag inte var speciellt duktig i ämnet. och din bloggrubrik är magnifik, jag märkte den först nu ;)



och jag ska ännu avråda dig från att köpa marabou passionchokladen. förutom om du haft en bra dag och du känner för att förstöra din bra-dag-feelis, då är verkligen den chokladen som gjord för det. jag borde få tummen ur och köpa hem polkachokladen istället, jag tror jag blev lite traumatiserad över den där passionchokon och har kanske omedvetet försökt undvika marabou för hela slanten. kanske!

2010-05-17 @ 09:20:32
URL: http://blossa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0